Publié le 1 september 2020

Logo du programme de promotion de la pêche et de l'aquaculture responsable Mr.GoodfishVolg de raad van Mr.Goodfish om thuis en op restaurant zeeproducten te consumeren zonder schade te berokkenen aan de oceanen en de biodiversiteit! 

Verantwoord consumeren

Ken je Mr.Goodfish niet? Dat kan toch niet! Nee, het is niet de directeur van Nausicaá! Mr.Goodfish is de naam van een Europees programma dat werd gelanceerd door Nausicaá en twee andere grote aquariums (Acquario di Genova in Italië en Aquarium Finisterrae in Spanje) en dat tot doel heeft jou warm te maken voor een verantwoorde consumptie van de producten uit de zee.

En als we zeggen ‘jou’, dan bedoelen we ‘jou’ als consument achter je scherm, maar ook alle professionals (de vissers, de verwerkende industrie, de zeevisgrossiers, de restauranthouders …).

Sommige vissoorten zijn bedreigd. Concreet: als wij deze soorten blijven consumeren, op gelijk welke wijze, stevenen we af op een regelrechte ramp.

Bedreigde vis of niet?

 

Mr.Goodfish helpt jou om te kiezen voor vissen die niet bedreigd zijn met uitsterven via bewustmakingscampagnes, maar ook met een website en een handige mobiele app waarmee je voor elk seizoen de lijsten van aanbevolen vissen volgens afkomst kunt raadplegen en waarop ook recepten staan om ze klaar te maken.

Philippe Vallette, directeur van Nausicaá, is ervan overtuigd dat als de consument zelfs maar één keer per jaar een vis van Mr.Goodfish eet in de plaats van een ander exemplaar, hierdoor 20.000 ton van de bedreigde soorten kan worden gered. Je herkent Mr.Goodfish aan het blauwe logo op de etiketten in de viswinkel en op de menukaarten in de restaurants, en bij alle professionals die deze aanpak ondersteunen.

Sterren … van de zee

Goed nieuws: heel wat restauranthouders, partners van Nausicaá, van de streek van de Boulonnais en van heel Frankrijk doen mee. Sommigen bieden zelfs speciale menu’s aan. Dit is zo bij La Matelote, een bekend sterrenrestaurant in Boulogne-sur-Mer dat sinds 2008 dit programma ondersteunt en waarvan het menu ‘Découverte’ goedgekeurd is door Mr.Goodfish.

De andere sterrenzaak van de Boulonnais, La Liégeoise, het emblematische restaurant van Hôtel Atlantic in Wimereux, is ook ontzettend geëngageerd. In die mate zelfs dat 90% van de kaart bestaat uit zeeproducten. We vermelden ook Ilot Vert in Boulogne-sur-Mer en Hostellerie de la Rivière in Saint-Etienne-au-Mont, twee mooie adressen die een gastronomische keuken vol smaak en met respect voor het milieu aanprijzen.

 

Het engagement van de ‘goede tafels’

Het zijn niet alleen gastronomische restaurants die zich inzetten voor deze zaak. Het krioelt in de Boulonnais van brasseries en eethuizen die sterk gericht zijn op verse producten en de korte keten. Voor hen was Mr.Goodfish eigenlijk een vanzelfsprekendheid. En dan hebben we het bijvoorbeeld over Table de Nicolas en L’Escale in Boulogne-sur-Mer en over Clos des Brasseurs in Samer, een beetje meer naar het binnenland toe.

Door dit programma op touw te zetten, heeft Nausicaá alle deelnemers van de keten weten te mobiliseren voor een zo verantwoord mogelijke visvangst, van de boot tot op je bord. Mr.Goodfish is een van de vele instandhoudingsacties die door het aquarium worden gevoerd.

 

Bekijk de site

De applicatie downloaden

 

 

Boulogne-sur-mer, de belangrijkste vissershaven van Frankrijk

DUIK IN HET HART VAN DE NAUSICAÁ-ERVARING