Binnenkort beschikbaar : je bezoek vooraf online reserveren

Om het naleven van de maatregelen en de regels voor social distancing, opgelegd door de overheid, mogelijk te maken, heeft NAUSICAÁ beslist om zijn bezoekerscapaciteit te verminderen. Ook reserveren is verplicht.

Door je toegangskaartje online te kopen en je bezoek vooraf te reserveren, kunnen wij de wachtrijen inkorten, de bezoekersstroom in goede banen leiden en de ‘bemanning’ van NAUSICAÁ zo inzetten dat jullie in de beste omstandigheden worden ontvangen. Door deze uitzonderlijke situatie is het tijdelijk niet mogelijk om het Zeecentrum even te verlaten en nadien terug te komen.

 Wij engagerenons voor jullie veiligheid

 Nausicaá heet je weer welkom! Het Nationaal Zeecentrum zal geopend zijn van 9.30 tot 18.30 u, elke dag, ook in juli en augustus en om ieders veiligheid te garanderen zal het bezoek op een lichtjes andere manier verlopen.

Bekijk hier de veelgestelde vragen over ons toestel

Nausicaá staat borg voor een bezoek in optimale omstandigheden

IEDEREEN EEN MASKER

Het dragen van een masker is verplicht voor alle bezoekers vanaf 11 jaar en wordt ook sterk aanbevolen voor jongere kinderen (richt je tot een van onze onthaalmensen als je je masker bent vergeten).

 

 

PROPERE HANDEN

Bij de ingang en langs het volledige parcours worden ontsmettingspunten voor de handen voorzien. Selfservice, maak er gebruik van!

 

 

VOELEN MET JE OGEN/color_span]

Voor een optimale bescherming vragen we jullie om het glas van de aquariums niet aan te raken.

 

 

BLIJF IN JE BUBBEL

Het parcours van het bezoek werd aangepast om jullie als gezin te kunnen ontvangen, met naleving van de regels voor de nodige lichamelijke afstand.

DIENSTEN EN VEILIGHEIDSVOORZIENINGEN

  • Van bij de ingang staan er dispensers met hydroalcoholische gel.
  • e vindt ze op verschillende plaatsen in de expositie (op de wc’s, in de liften, bij de aanraakschermen, in de winkel …). In onze sanitaire installaties werd de gewone zeep vervangen door ontsmettende zeep. We vragen je om regelmatig je handen te wassen.
  • De wc-blokken worden permanent gecontroleerd door het schoonmaakpersoneel en ze worden herhaaldelijk ontsmet, net als de leuningen van onze trappen, de deurklinken, de aanraakschermen, het bedieningsbord van de liften …
  • De bars en restaurants blijven gesloten totdat we toestemming hebben om deze opnieuw te openen; ook de ruimte met de drankautomaten blijft tot nader order dicht.

TOEGANG TOT NAUSICAÁ:

Bij aankomst wordt jouw lichaamstemperatuur automatisch gemeten, conform de bepalingen van de AVG (Algemene verordening gegevensbescherming). Als er enige twijfel is, nemen we jou en de mensen die samen met jou het Zeecentrum bezoeken apart en vragen we raad aan de urgentiearts die dan op basis van de antwoorden die jij hem in alle vertrouwen geeft, beslist of je onze expositie mag bezoeken.

  • Het dragen van een mondmasker is verplicht voor alle bezoekers van NAUSICAÁ  ouder dan 11 jaar en wordt ook sterk aangeraden voor wie jonger is dan 11. Alvast bedankt om een masker mee te brengen. Wie er geen heeft, kan er bij ons eentje kopen tegen inkoopprijs.
  • Er geldt eenrichtingsverkeer gedurende het bezoek. We vragen je om deze regel strikt te volgen.

TOEGANG TOT DE EXPOSITIES:

  • Al onze exposities zijn toegankelijk.  De ruimte waarin je je kunt bewegen is wel beperkt: geen probleem dus om de dieren te bewonderen, maar door de aangebrachte beschermingen is het niet mogelijk om er dicht bij te komen.
  • Social distancing: minimaal 1 meter tussen personen die niet behoren tot dezelfde ‘bubbel’  (gezin, groep van minder dan 10 personen die samen zijn aangekomen …). De bezoekersstroom wordt zo beheerd dat je altijd kunt beschikken over een bewegingsruimte van minstens 4 m2.
  • Om samenscholingen te voorkomen, vinden er voorlopig geen groepsactiviteiten plaats  . We hebben wel meer personeel voorzien in de expositieruimten zodat je toch alle nodige informatie kunt vragen. Onze personeelsleden zijn uitgerust met een masker of een gezichtsscherm om jouw veiligheid en ook die van hen te garanderen.
  • Sommige kleinere of geïsoleerde zones zijn gesloten of voorzien van een speciale bewegwijzering om het naleven van de social distancing-regels mogelijk te maken.

WIJ HEBBEN ALLES IN HET WERK GESTELD OM JOUW BEZOEK AAN NAUSICAÁ IN OPTIMALE VEILIGHEIDSOMSTANDIGHEDEN TE LATEN VERLOPEN. HET IS NU AAN JOU OM DIE VEILIGHEID OOK IN PRAKTIJK TE BRENGEN:

  • Houd je aan onze veiligheidsinstructies
  • Draag een masker
  • Was je handen regelmatig of gebruik de hydroalcoholische gel die wij voor jou hebben voorzien
  • Volg altijd de aanwijzingen van ons personeel
  • Door de door de overheid aanbevolen gezondheidsregels te respecteren

Respecteer de gezondheidsregels die zijn opgelegd door de overheid.

Vaak gestelde vragen

Om jouw bezoek optimaal te laten verlopen, vind je hierna de antwoorden op vaak gestelde vragen in verband met onze maatregelen.

FAQ - COVID 19

Ik heb een abonnement, moet ik mijn bezoek dan ook online reserveren?

Abonnementhouders hebben vrij toegang tot het Nationaal Zeecentrum. De abonnementskaart wordt bij de toegangscontrole gevraagd.

Ik heb een ticket gekocht via mijn Ondernemingsraad of bij een doorverkoper, moet ik mijn bezoek reserveren?

a, het is verplicht om je bezoek online, via onze website, te reserveren. Zo ben je er zeker van dat je onze exposities kunt bezoeken op het door jou gekozen tijdstip. Als je dit niet doet, kunnen wij niet garanderen dat je binnen mag en zul je misschien moeten wachten totdat andere bezoekers naar buiten komen.
Het is niet mogelijk om je reservatie te annuleren. Let dus goed op bij de keuze van jouw bezoekdatum.

Ik kan toch nog ter plaatse een ticket kopen?

Er kunnen aan de ingang tickets worden gekocht, maar in zeer beperkte mate en enkel als het aantal reserveringen dat toelaat. Je zult dan misschien moeten wachten totdat andere bezoekers naar buiten komen en je hebt geenszins voorrang op de mensen die hun bezoek online hebben gereserveerd. Afhankelijk van het bezoekersvolume kan het best zijn dat je niet naar binnen kunt.
Denk eraan, de verkoop ter plaatse is gewoon een middel om in laatste instantie je bezoek aan te passen: je hebt bijvoorbeeld gereserveerd voor 4 personen en je bent uiteindelijk toch met 5.

Ik geniet een gunsttarief, wat moet ik doen?

We bieden op onze website ook tickets aan gunsttarief aan, zo kunnen we wachtrijen aan de kassa vermijden en zo kunnen we ook de bezoekersstroom perfect beheren. Je kunt dus gewoon je ticket op onze website kopen en net als de andere bezoekers je uitstapje online reserveren.

Bij de toegangscontrole moet je je wel aanbieden bij een van onze onthaalmensen die je dan zullen vragen om je kortingsbewijs te tonen. Als je geen bewijs kunt voorleggen, moet je aan de kassa het verschil tussen de volle prijs en het betaalde gunsttarief gaan bijpassen.

Het gunsttarief geldt voor : senioren (+60 jaar), studenten, werklozen, houders van de Kaart Grote Gezinnen (enkel deze van de spoorwegen) of personen met een beperking.

Moet ik een masker dragen in de expositieruimten van NAUSICAÁ?

Ja, we vragen je om een masker te dragen bij je bezoek aan NAUSICAA. Wie er geen heeft of dat van hem/haar is vergeten, kan er bij ons eentje kopen aan inkoopprijs. Het dragen van een masker is verplicht voor alle bezoekers vanaf 11 jaar.

We zullen deze maatregel evalueren in functie van de gezondheidsaanbevelingen en op basis van onze eigen beoordelingen.

Zijn bepaalde delen van het Zeecentrum gesloten ?

De meeste van onze expositieruimten zijn geopend en voor iedereen toegankelijk. We hebben evenwel beslist om bepaalde gedeelten te sluiten en dit om de volgende redenen: als de ouders het toezicht op hun kinderen niet kunnen garanderen (bijvoorbeeld in de kindergrot bij de expositie ‘In volle zee’), als het voor de kinderen moeilijk is om afstand te houden (speelzones, de ruimten over de status van de zeeroofdieren …) of als de insluiting het verspreiden van COVID-19 bevordert zoals bij de aquariums met luchtbellen. Dit geldt ook voor de aanraakaquariums, omdat we nog geen idee hebben over het risico op verspreiding van het virus in zeewater.

Deze maatregelen worden net als alle andere regelingen aangepast in functie van onze evaluatie en de gezondheidsaanbevelingen van de overheid.

Zijn de eetruimten geopend ?

Onze drie eetruimten blijven in juni gesloten. Voor een koude of warme drank en een snoepje kun je terecht bij onze automaten in de hal. We raden je aan om zelf een picknick mee te brengen en deze op de aangeduide plaatsen op te eten, met respect voor de social distancing-regels. (Opgelet, het aantal plaatsen is beperkt.)

Er geldt eenrichtingsverkeer bij het bezoek aan onze exposities

Normaal kun je NAUSICAA in drie lussen bezoeken: Over kusten en mensen, In volle zee, Oceaan en klimaat. In elk van deze lussen kun je je vrij bewegen en je hebt ook steeds de mogelijkheid om terug te keren en om van de ene expositie naar de andere te gaan. In de huidige context vragen we je bij aankomst om je bezoek te starten met een bepaalde lus, zo kunnen wij de bezoekersstroom optimaal beheren en jouw gezondheid veilig stellen. Het bezoek aan de lussen ‘In volle zee’ en ‘Over kusten en mensen’ verloopt in één richting. We vragen je dan ook om je strikt aan deze regel te houden. Ons onthaal- en beveiligingspersoneel kijkt nauwgezet toe op de naleving van deze maatregel.

Door werken kan de expositie ‘Oceaan en klimaat’ niet in lusvorm worden bezocht en zullen de bezoekers elkaar daar moeten kruisen. Onze onthaalmensen regelen de bezoekersstroom zodat iedereen toch in alle veiligheid een bezoek kan brengen aan onze zwartvoetpinguïns.

Zijn er speciale ontsmettingsmaatregelen genomen voor de heropening van
NAUSICAA ?

Gewoonlijk zorgt onze onderhoudsdienst ervoor dat het sanitair en de expositieruimten regelmatig worden gereinigd. Met de COVID-19-crisis hebben wij het aantal schoonmaakbeurten voor het sanitair opgevoerd. Bij de deur van elke wc-blok vind je een vervolgblad met vermelding van de laatste reinigingsbeurt. In de wc’s is de gewone zeep van de dispensers vervangen door ontsmettende zeep en er is ook hydroalcoholische gel beschikbaar. De leuningen, deurklinken, bedienings-borden van de liften en aanraakschermen worden meermaals per dag ontsmet. In de zones met interactie hebben we dispensers met hydroalcoholische gel geplaatst.

Kan ik een audiogids of een wandelwagentje lenen? Zijn de bagagekluisjes toegankelijk?

Voorlopig lenen we geen audiogidsen en ook geen wandelwagens uit. De bagagekluisjes kunnen momenteel ook nog niet worden gebruikt. We zullen moeten afwachten hoe de situatie evolueert om deze opnieuw beschikbaar te stellen.

Mijn reservatie tijdens de sluitingsperiode werd geannuleerd en nu heb ik een tegoedbon.

Neem contact op met onze reservatiedienst op het nummer +33 3 21 30 99 86 of via het contactformulier.