De hele Nausicaá-crew is blij je weer te zien!

Uit en ontsnap rond de wereldzeeën.

Op het programma: de warmte en kleuren van de tropische lagune, het mysterie van de volle zee, onderdompeling in de klimatologische draaikolk en onze nieuwe fototentoonstelling « Sentinels of the climate »!
Herontdek het plezier van een ervaring met familie of vrienden bij Nausicaá!

De online aankoop van uw ticket en de reservering van uw aankomst maken het mogelijk om de wachtrijen te beperken en de stromen te beheren om u in de beste omstandigheden te verwelkomen.

HEEFT U EEN KAARTJE VOOR 2020, ONGEBRUIKT DOOR DE ADMINISTRATIEVE SLUITINGEN VAN NAUSICAÁ?

De geldigheid is verlengd tot 9 januari 2022!

Hoe gebruikt u dit Nausicaá-ticket?

Wij nodigen u uit om met uw uitgeprinte toegangsbewijs en identiteitsbewijs naar de toegangscontrole van Nausicaá te gaan.

Wie vragen heeft over de ticketverkoop of meer uitleg wil, → neemt best contact op met Nausicaá via e-mail.

Nausicaá staat borg voor een bezoek in optimale omstandigheden

In navolging van de laatste aankondigingen van de overheid, wordt vanaf 21 juli 2021 de Health Pass verplicht voor alle mensen (vanaf 12 jaar) die toegang willen tot Nausicaá.

IEDEREEN EEN MASKER

Het dragen van een mondmasker is verplicht voor alle bezoekers van NAUSICAA ouder dan 11 jaar en wordt ook sterk aangeraden vanaf 6 jaar. (richt je tot een van onze onthaalmensen als je je masker bent vergeten).

Bij aankomst wordt jouw lichaamstemperatuur automatisch gemeten, conform de bepalingen van de AVG (Algemene verordening gegevensbescherming).  Als er enige twijfel is, nemen we jou en de mensen die samen met jou het Zeecentrum bezoeken apart en vragen we raad aan de urgentiearts die dan op basis van de antwoorden die jij hem in alle vertrouwen geeft, beslist of je onze expositie mag bezoeken.

 

PROPERE HANDEN

Bij de ingang en langs het volledige parcours worden ontsmettingspunten voor de handen voorzien. Selfservice, maak er gebruik van!

  • De vindt ze op verschillende plaatsen in de expositie (op de wc’s, in de liften, bij de aanraakschermen, in de winkel …). In onze sanitaire installaties werd de gewone zeep vervangen door ontsmettende zeep. We vragen je om regelmatig je handen te wassen.
  • De wc-blokken worden permanent gecontroleerd door het schoonmaakpersoneel en ze worden herhaaldelijk ontsmet, net als de leuningen van onze trappen, de deurklinken, de aanraakschermen, het bedieningsbord van de liften …

 

VOELEN MET JE OGEN

Voor een optimale bescherming vragen we jullie om het glas van de aquariums niet aan te raken.

  • De activiteiten zijn zo gepland dat u de geldende afstandsmaatregelen kunt respecteren.  We hebben de aanwezigheid van personeel in de bezoekruimten vergroot om te kunnen reageren op uw informatieverzoeken. Het personeel zal worden uitgerust met een masker of een vizier, om zowel uw veiligheid als die van henzelf te garanderen.

 

BLIJF IN JE BUBBEL

Het parcours van het bezoek werd aangepast om jullie als gezin te kunnen ontvangen, met naleving van de regels voor de nodige lichamelijke afstand.

  • Al onze exposities zijn toegankelijk. De ruimte waarin je je kunt bewegen is wel beperkt: geen probleem dus om de dieren te bewonderen, maar door de aangebrachte beschermingen is het niet mogelijk om er dicht bij te komen.
  • Social distancing: minimaal 1 meter tussen personen die niet behoren tot dezelfde ‘bubbel’  (gezin, groep van minder dan 10 personen die samen zijn aangekomen …).
  • Sommige kleinere of geïsoleerde zones zijn gesloten of voorzien van een speciale bewegwijzering om het naleven van de social distancing-regels mogelijk te maken.

Vaak gestelde vragen

Om jouw bezoek optimaal te laten verlopen, vind je hierna de antwoorden op vaak gestelde vragen in verband met onze maatregelen.

FAQ - COVID 19

Hebben we een PCR-test nodig om naar Nausicaá te komen? Moeten we gevaccineerd worden? 

In navolging van de laatste aankondigingen van de overheid, is de Health Pass vanaf 21 juli 2021 verplicht voor alle mensen (18 jaar en ouder) die toegang willen hebben tot Nausicaá.
Vanaf 1 oktober 2021 is de Health Pass verplicht voor jongeren (12 t/m 17 jaar).

Wat is de Health Pass?

De gezondheidspas bestaat uit de presentatie, digitaal (via de TousAntiCovid applicatie) of papier, van gezondheidsbewijs, onder de volgende drie:
  • RT-PCR-screeningonderzoek of antigeentest binnen 48 uur.
  • Bewijs van volledige vaccinatiestatus, 7 dagen na de tweede injectie, met uitzondering van het Johnson en Johnson-vaccin van Janssen waarvoor de vertraging 4 weken is).
  • Een certificaat van herstel van covid-19 besmetting.
Bij controleposten is ook een identiteitsbewijs vereist. Zelftesten worden niet geaccepteerd.

Waar kan ik een test doen in de buurt van Nausicaá?

Antigeen-testen worden aangeboden aan € 25 onderaan de trap bij de ingang van Nausicaá, van 9.30 uur tot 14.00 uur.
Test resultaten zijn binnen de 30 minuten beschikbaar in de vorm van QR-code die aan de ingang van Nausicaá moet worden gepresenteerd (verwerkingstijd om de code in de app te genereren kan variëren naargelang van het aantal bezoekers).
U kunt dan in alle rust genieten van uw bezoek.

Ik wil mijn bezoek vanaf 21 juli annuleren, kan dat?

  • U heeft een dagkaart gekocht op de Nausicaá-site: mensen die op de Nausicaá-site kaartjes met tijdstempel hebben gekocht voor een bezoek vanaf 21-07-21 en hun vergoeding willen ontvangen, kunnen hun verzoek uitsluitend per e-mail indienen op het adres: contact@nausicaa.fr door de kopie van de tickets bij te voegen.
  • U heeft een reservering gemaakt voor een groep: groepsbeheerders die hun bezoek willen annuleren, kunnen hun aanbetaling alleen per e-mail terugvragen op het adres: resa@nausicaa.fr.
  • U heeft een Hotel + Bezoek-arrangement geboekt: mensen die een « Hotel + Bezoek »-arrangement hebben geboekt voor een bezoek vanaf 21-07-21 en hun aanbetaling willen terugkrijgen, kunnen hun aanvraag uitsluitend per e-mail indienen bij de ‘ adres: resa@nausicaa.fr
  • U heeft een Nausicaá-ticket gekocht bij een wederverkoper: we nodigen u uit om contact op te nemen met de klantenservice op de site van de wederverkoper om een ​​terugbetaling aan te vragen.

Ik heb een abonnement, moet ik mijn bezoek dan ook online reserveren?

Abonnementhouders hebben vrij toegang tot het Nationaal Zeecentrum. De abonnementskaart wordt bij de toegangscontrole gevraagd.

Ik heb een ticket gekocht via mijn Ondernemingsraad of bij een doorverkoper, moet ik mijn bezoek reserveren?

a, het is verplicht om je bezoek online, via onze website, te reserveren. Zo ben je er zeker van dat je onze exposities kunt bezoeken op het door jou gekozen tijdstip. Als je dit niet doet, kunnen wij niet garanderen dat je binnen mag en zul je misschien moeten wachten totdat andere bezoekers naar buiten komen.
Het is niet mogelijk om je reservatie te annuleren. Let dus goed op bij de keuze van jouw bezoekdatum.

Ik kan toch nog ter plaatse een ticket kopen?

Er kunnen aan de ingang tickets worden gekocht, maar in zeer beperkte mate en enkel als het aantal reserveringen dat toelaat. Je zult dan misschien moeten wachten totdat andere bezoekers naar buiten komen en je hebt geenszins voorrang op de mensen die hun bezoek online hebben gereserveerd. Afhankelijk van het bezoekersvolume kan het best zijn dat je niet naar binnen kunt.
Denk eraan, de verkoop ter plaatse is gewoon een middel om in laatste instantie je bezoek aan te passen: je hebt bijvoorbeeld gereserveerd voor 4 personen en je bent uiteindelijk toch met 5.

Ik geniet een gunsttarief, wat moet ik doen?

We bieden op onze website ook tickets aan gunsttarief aan, zo kunnen we wachtrijen aan de kassa vermijden en zo kunnen we ook de bezoekersstroom perfect beheren. Je kunt dus gewoon je ticket op onze website kopen en net als de andere bezoekers je uitstapje online reserveren.

Bij de toegangscontrole moet je je wel aanbieden bij een van onze onthaalmensen die je dan zullen vragen om je kortingsbewijs te tonen. Als je geen bewijs kunt voorleggen, moet je aan de kassa het verschil tussen de volle prijs en het betaalde gunsttarief gaan bijpassen.

Het gunsttarief geldt voor : senioren (+60 jaar), studenten, werklozen, houders van de Kaart Grote Gezinnen (enkel deze van de spoorwegen) of personen met een beperking.

Moet ik een masker dragen in de expositieruimten van NAUSICAÁ?

Ja, we vragen je om een masker te dragen bij je bezoek aan NAUSICAA. Wie er geen heeft of dat van hem/haar is vergeten, kan er bij ons eentje kopen aan inkoopprijs. Het dragen van een masker is verplicht voor alle bezoekers vanaf 11 jaar.

We zullen deze maatregel evalueren in functie van de gezondheidsaanbevelingen en op basis van onze eigen beoordelingen.

Zijn bepaalde delen van het Zeecentrum gesloten ?

De meeste van onze expositieruimten zijn geopend en voor iedereen toegankelijk. We hebben evenwel beslist om bepaalde gedeelten te sluiten en dit om de volgende redenen: als de ouders het toezicht op hun kinderen niet kunnen garanderen (bijvoorbeeld in de kindergrot bij de expositie ‘In volle zee’), als het voor de kinderen moeilijk is om afstand te houden (speelzones, de ruimten over de status van de zeeroofdieren …) of als de insluiting het verspreiden van COVID-19 bevordert zoals bij de aquariums met luchtbellen. Dit geldt ook voor de aanraakaquariums, omdat we nog geen idee hebben over het risico op verspreiding van het virus in zeewater.

Deze maatregelen worden net als alle andere regelingen aangepast in functie van onze evaluatie en de gezondheidsaanbevelingen van de overheid.

Zijn de eetruimten geopend ?

Ons team heet u welkom in café Calypso (bereikbaar vanuit de lobby). Voor een koud of warm drankje en een snoepje kun je terecht bij onze automaten in de lobby. We raden je aan om je eigen picknick mee te nemen en op te eten op de daarvoor bestemde plaatsen, met inachtneming van de afstandsregels. (Let op, het aantal plaatsen is beperkt.)

Er geldt eenrichtingsverkeer bij het bezoek aan onze exposities

Normaal kun je NAUSICAA in drie lussen bezoeken: Over kusten en mensen, In volle zee, Oceaan en klimaat. In elk van deze lussen kun je je vrij bewegen en je hebt ook steeds de mogelijkheid om terug te keren en om van de ene expositie naar de andere te gaan. In de huidige context vragen we je bij aankomst om je bezoek te starten met een bepaalde lus, zo kunnen wij de bezoekersstroom optimaal beheren en jouw gezondheid veilig stellen. Het bezoek aan de lussen ‘In volle zee’ en ‘Over kusten en mensen’ verloopt in één richting. We vragen je dan ook om je strikt aan deze regel te houden. Ons onthaal- en beveiligingspersoneel kijkt nauwgezet toe op de naleving van deze maatregel.

Door werken kan de expositie ‘Oceaan en klimaat’ niet in lusvorm worden bezocht en zullen de bezoekers elkaar daar moeten kruisen. Onze onthaalmensen regelen de bezoekersstroom zodat iedereen toch in alle veiligheid een bezoek kan brengen aan onze zwartvoetpinguïns.

Zijn er speciale ontsmettingsmaatregelen genomen voor de heropening van
NAUSICAA ?

Gewoonlijk zorgt onze onderhoudsdienst ervoor dat het sanitair en de expositieruimten regelmatig worden gereinigd. Met de COVID-19-crisis hebben wij het aantal schoonmaakbeurten voor het sanitair opgevoerd. Bij de deur van elke wc-blok vind je een vervolgblad met vermelding van de laatste reinigingsbeurt. In de wc’s is de gewone zeep van de dispensers vervangen door ontsmettende zeep en er is ook hydroalcoholische gel beschikbaar. De leuningen, deurklinken, bedienings-borden van de liften en aanraakschermen worden meermaals per dag ontsmet. In de zones met interactie hebben we dispensers met hydroalcoholische gel geplaatst.

Kan ik een audiogids of een wandelwagentje lenen? Zijn de bagagekluisjes toegankelijk?

Audiogidsen, kinderwagens en lockers zijn weer beschikbaar.

Mijn reservatie tijdens de sluitingsperiode werd geannuleerd en nu heb ik een tegoedbon.

Neem contact op met onze reservatiedienst op het nummer +33 3 21 30 99 89  of via het contactformulier.