Het Mr.Goodfish-programma

Het Mr.Goodfish-programma werd in maart 2010 in Frankrijk gelanceerd door Nausicaá, in Italië door Acquario di Genova en in Spanje door Aquarium Finisterrae; het wil het publiek bewust maken van het duurzaam consumeren van de producten uit de zee.

Het programma mobiliseert alle actoren van de keten, van de zeevisgrossiers tot de visboeren via de vissers zelf, de verwerkende industrie, de groothandelaars, de restauranthouders, de eetzalen in de scholen en de consumenten.

In 10 jaar tijd hebben zich 220 restauranthouders en traiteurs, 122 zeevisgrossiers, 33 schoolinstellingen en 91 bedrijfskantines, 17 visboeren, 6 visverwerkers, 8 boten, 2 distributeurs en 1 producent bij het programma aangesloten.

Door elk seizoen een lijst van zeeproducten, aangeraden door de specialisten ter zake, te publiceren, maakt Mr.Goodfish de consument deelgenoot van de bescherming van de zeerijkdommen. Deze aanpak is bedoeld om de sterk verminderde voorraden van bepaalde zeeproducten veilig te stellen door andere producten te consumeren die in overvloed aanwezig zijn.

 

Een nieuwe expositie voor de 10e verjaardag van Mr.Goodfish

Voor de 10e verjaardag van het programma kreeg de Mr.Goodfish-ruimte bij de expositie ‘Van kusten en mensen’ een nieuwe look. Je wordt er nu ontvangen in een interactieve ‘foodbar’.

De keukenhulp weet het even niet meer als hij moet kiezen uit het aanbod van duurzame zeeproducten en samen met hem ontdekken de bezoekers hoe ze de selectiecriteria voor de aanbevolen soorten moeten interpreteren, waarbij ze ook proberen een etiket te plakken op de soorten die op het menu staan.

Bij de ‘foodbar’ antwoorden de verschillende deelnemers van de keten op vragen van een verbruikster: de zeevisgrossier, de vishandelaar, de visser en de viskweekster leggen de voordelen van een verantwoord verbruik van de zeeproducten uit.

‘De juiste vis kiezen, dat is goed voor de zee, dat is goed voor jezelf’

Elk seizoen zijn vis!

Om de 3 maanden, bij elke seizoenswisseling, bepalen Mr.Goodfish en zijn comité van experts de soorten die op de voorgrond moeten worden gesteld voor een duurzame consumptie van de zeeproducten. Elke kust haar aanbevelingen.

Bij het kiezen van de soorten spelen vier wetenschappelijke selectiecriteria een rol:

 

  • De toestand van de voorraden
  • De grootte
  • Het seizoensgebonden karakter
  • De status van de soort

Sinds 2017 heeft Mr.Goodfish ook een lijst met aanbevelingen voor zeeproducten die afkomstig zijn uit de visteelt.

In restaurant Le Calypso kiest Nausicaá ervoor om lokale producten aan te bieden en deel te nemen aan het Mr.Goodfish-programma.

mrgoodfish poisson de saison nausicaa

WIST JE DIT?

Als in Frankrijk iedereen éénmaal per jaar een soort eet die door Mr.Goodfish wordt aangeraden, zouden we 20.000 ton van de bedreigde soorten kunnen redden. Sinds 2017 doet het Mr.Goodfish-programma ook aanbevelingen voor producten afkomstig van de verantwoorde visteelt.

De juiste vis kiezen, dat is goed voor de zee, dat is goed voor jezelf

Om je hierbij te helpen heeft Mr.Goodfish een app ontwikkeld waarmee je de door het programma aanbevolen soorten direct kunt terugvinden.